Pages

De rol van geschiedenis

Waarom geschiedenis?

Iemand heeft eens geopperd dat geschiedenis is uitgevonden door witte mannen die wilden bewijzen hoe belangrijk ze wel niet zijn, door op te schrijven wat hun voorvaderen allemaal hebben bereikt.
Geen gek standpunt, vooral als je kijkt naar traditionele geschiedschrijving.

Als geschiedenis liefhebber ben ik vooral gefascineerd door de middeleeuwen. Een periode waarin Europeanen genetisch gelijk waren aan de huidige bevolking, maar met een bijna niet te bevatten cultuur en handelswijze. Toch zijn er toen zaken gebeurd en ideeën ontstaan, die nog steeds doorwerken in de huidige samenleving en cultuur.
Dat is het mooie van geschiedenis (voor mij) het helpt de wereld begrijpelijker te maken en verklaard een aantal eigenaardigheden in cultuur, locatie en mentaliteit. Zelfs op een kleine oppervlakte als Nederland.

Waarom wereldgeschiedenis

In het artikel over thema's ben ik al ingegaan op wereldgeschiedenis versus nationale geschiedenis. Wereldgeschiedenis kan de bovengenoemde eigenaardigheden begrijpelijk maken op een veel grotere schaal.
Ik heb het geluk gehad om kennis te maken met culturen die in plaats, ontwikkeling en attitude volledig anders zijn dan de onze. Wat mij blijft verbazen zijn de overeenkomsten.
Het blijkt dat we zowel worden gevormd worden door onze genen als de cultuur en opvoeding waaraan we blootstaan.

Interactie

Bij oppervlakkig contact gaat alles goed; sterker nog zelfs als we elkaars talen niet spreken kunnen we uitstekend met elkaar opschieten. Maar zodra het contact dieper wordt, gewenst of ongewenst, komen de verschillen aan de oppervlakte. Dan wordt het belangrijk kennis te nemen van een cultuur. Ik kan meepraten over de enorme verschillen in cultuur tussen bijvoorbeeld Nederlanders en Engelsen. De verschillen tussen Nederlanders en Indiërs, Chinezen, of Brazilianen zullen nog veel groter zijn. Toch zijn dit de komende grootmachten. Wederzijds begrip wordt een noodzaak.
De komende periode zullen onze contacten met andere culturen toenemen. Denk aan:
  • Reizen
  • Internet
  • Zakelijk
  • Vermaaksindustrie
  • Migratie
  • Onderwijs

Linkse hobby?

Nee, ik ben niet voor tolerantie. Tolerantie impliceert verdragen; ik wil respecteren. Respect vereist allereerst zelfrespect, en daarna begrip. Begrip voor de verschillen tussen jou en de ander, op basis van gelijkheid. Vanuit respect kun je de ander aanspreken op haar gedrag, attitude of normen.

Intellectuele hobby?

Ja! Leren is leuk, ook als er geen directe toepassing is. Geschiedenis is verhalen vertellen; of die waargebeurd zijn? Naar mijn beste weten wel...

Foto: nechbi





Geen opmerkingen:

Een reactie posten